Van Wanaka naar Fox Glacier

5 februari 2016 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Hello Fooks,
Nu we weer even een goede internetverbinding hebben vind ik het leuk jullie bij te praten over onze dag gisteren (do.) en vandaag (vrij). Toch gek hé jullie dag moet nog beginnen, die van ons zit er al weer op. Het weer is prima hier maar kan enorm variëren. Zeker onderweg, zo is het 16 graden en regen en zo ben je op plaats van bestemming 100 km verder met 24 graden. Dat ondervonden we gisteren tijdens onze rit van Wanaka naar Fox Glacier. Fox Glacier is een leuke kleine plaats waar de meest toeristische trekpleister de gletsjer is. Nog spectaculairder is het natuurlijk als je de gletsjers bekijkt per helicopter als het weer dit tenminste toelaat. Het is hier dus enorm bedrijvig in de lucht met veel helicopters. Wij hebben gisteren de dag voornamelijk doorgebracht in de auto. Dat lijkt heel saai maar het autorijden is hier alles behalve saai. Het rijden is relaxed en rustig en om de zo veel tijd is er een prachtige plek om te stoppen en te genieten van het uitzicht of een bezienswaardigheid.
Waar Mart en ik het gisteren tijdens onze autorit o.a. over hadden is over de verschillen wat betreft het wel en wee in Nieuw Zeeland tenopzichte van ons Kikkerlandje. We kwamen op de volgende verschillen/bijzonderheden:
Het is maar liefst 12 uur later dan in Nederland met als gevolg dat we wel eens de fout in gaan met een bericht naar Nederland midden in de nacht.
Je ziet hier alleen maar twee baans wegen, het is dus goed opletten geblazen.
Weinig tot geen stoplichten te bekennen.
Geen afval/rommel op straat en iedereen heeft een net erf.
Geen mensen met andere nationaliteit, behalve dan de toeristen.
We hebben nog niemand horen claxoneren.
Vriendelijke relaxte mensen.
Ruimte en prachtige natuur.
Geen hoogbouw.
Links rijden.
Niet alleen veel schapen en koeien maar ook veel herten in de wei.
Gisteravond zijn we nog even naar de voet van de gletsjer gereden waar het dan ook een temperatuursverschil van zo'n 4 graden kan zijn in de rit van 10 minuten er naar toe.
Vandaag zijn we de berg opgeklommen om dichter bij de gletsjer te komen wat ons een stel schitterende foto's opleverde. Eigenlijk voor het eerst hadden we zoiets van, dit is echt een toeristische trekpleister met al die mensen hier. Aangezien we tussen de bergen zitten en de bewolking wat bleef hangen was het gelukkig de juiste keuze om richting strand te rijden en een historische wandeling en strandwandeling te maken. En wat was dat een goede keus zeg, niet alleen het weer was aan het strand veel beter maar ook de wandeling en op het strand was het geweldig. We hebben zelfs dolfijnen zien zwemmen, adembenemend. Vooral als je bedenkt dat we in de twee uur dat we op het strand waren zo'n 6 mensen voorbij hebben zien komen. Je hebt even het gevoel van, alleen op de wereld.
Het waren weer twee heerlijke dagen in een mooie omgeving en prachtige locatie.
Morgen gaan we weer verder op pad en zullen onder andere een bezoek brengen aan de Pancake rocks.
Fijne en gezellige dag allemaal en kus van ons xx.

1. Ingrid Olij:
    5 februari 2016
    Hoi hoi,wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. En wat een onwijs gave foto's allemaal. Geniet lekker nog met en van elkaar. Liefs Ing XXX